Kinepolis informeert en motiveert de medewerkers met Speakap

 In Speakap, Workforce Excellence

De internationale Kinepolis bioscoopgroep verbeterde de interne bedrijfscommunicatie met een eigen social network. Speakap stimuleert de communicatie binnen het hele bedrijf – van hoofdkantoor tot bioscoopmedewerkers – en maakt de eigen medewerkers tot ambassadeurs.

Over Kinepolis

Kinepolis is een internationale beursgenoteerde bioscoopgroep die actief is in 7 landen. De groep exploiteert 48 bioscopen met 2300 medewerkers. Die werken er dagelijks aan om miljoenen bezoekers een bijzondere bioscoopervaring te bieden. Kinepolis is een innovatieve en ondernemende marktspeler die ook actief is in filmdistributie, eventorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer.

De interne communicatie binnen Kinepolis

Van alle 2300 Kinepolis medewerkers is zo’n 70 procent direct actief in de bioscopen. Ze hebben slechts beperkt of geen toegang tot een computer tijdens hun werk. Daarnaast is een deel van de medewerkers actief op het hoofdkantoor. Zij hebben minder zicht op wat er dagelijks in de bioscoopcomplexen gebeurt. Kinepolis zocht dan ook een manier om de communicatie met en tussen de medewerkers te verbeteren. Zodat men beter op de hoogte is van wat er speelt binnen het bedrijf, zich meer betrokken gaat voelen en daadwerkelijk ambassadeur wordt van de eigen Kinepolis organisatie. De bestaande intranet oplossing voldeed daarvoor niet. Die werd vooral door het middenkader en management gebruikt en bereikte in de praktijk slechts zo’n 30 procent van het personeel.

De introductie van Speakap binnen Kinepolis

De oplossing vond Kinepolis in het Speakap  Social Enterprise Platform . Met Speakap heeft het bedrijf een eigen ‘company branded’ sociaal communicatienetwerk. Speakap biedt een soortgelijke gebruikservaring als de bekende social media toepassingen en is toegankelijk via computer, tablet en smartphone. Het wordt gebruikt voor het posten van nieuws, updates en er kan ook onderling in groepen worden gecommuniceerd. De app is alleen toegankelijk voor Kinepolis medewerkers. Omdat het systeem is gekoppeld aan het eigen HR systeem worden nieuwe medewerkers automatisch toegevoegd. Medewerkers die het bedrijf verlaten worden automatisch weer uit het systeem verwijderd.

Speakap is eerst getest met 600 medewerkers op het hoofdkantoor en in drie grote bioscoopcomplexen. Na de positieve evaluatie daarvan is de communicatieoplossing vervolgens uitgerold naar de circa 1200 medewerkers in België en Spanje. Van daaruit wordt de verdere uitrol naar de andere landen gepland. De adoptiegraad na de uitrol lag al snel boven de 80 procent.

Betrokken medewerkers in de bioscoopcomplexen

70 procent van alle medewerkers heeft een uitvoerende rol binnen de bioscoopcomplexen. Deze belangrijke groep medewerkers vormt het gezicht van Kinepolis naar de klanten en bestaat voor een belangrijk deel uit millennials met vaak flexibele arbeidscontracten. Ze hebben tijdens het werk meestal geen toegang tot een computer en veelal ook geen Kinepolis emailadres.

Juist deze groep kan dankzij Speakap veel directer bij het bedrijf worden betrokken. Via bijvoorbeeld hun smartphone krijgen ze snel en eenvoudig updates over actuele zaken in de vestiging, zoals evenementen of het laatste filmaanbod. Maar ook blijkt Speakap een veel laagdrempeliger manier om hen te betrekken bij de verdere ontwikkelingen en resultaten van de eigen vestiging.

Verbinding tussen hoofdkantoor en bioscopen

De teams op het hoofdkantoor hebben via Speakap kortere communicatielijnen met de rest van de organisatie. Zelf blijven ze op deze manier beter op de hoogte van wat er allemaal speelt binnen het bedrijf en de bioscoopcomplexen. Op hun beurt zijn ze beter in staat om aan de andere medewerkers duidelijk te maken waar ze mee bezig zijn. Zo gebruikt HR het social network om medewerkers op de hoogte te houden van de veranderingen binnen de Kinepolis organisatie, die sterk groeit en internationaal uitbreidt. En het Business-to-Business marketing team brengt medewerkers op de hoogte van de zakelijke events die men organiseert op de verschillende bioscooplocaties.

Speakap, een toekomstvaste innovatie voor Kinepolis

Speakap is aanvankelijk in gebruik genomen in België en Spanje. Van daaruit wordt het uitgerold naar de andere landen. Bovendien zorgen steeds meer vestigingen en medewerkers zelf voor de content. Dit is niet langer alleen de verantwoordelijkheid van de communicatieafdeling.

Kinepolis kijkt actief naar verdere toepassingen. Zo kan Speakap in de toekomst worden geïntegreerd met bijvoorbeeld onboarding en e-learning toepassingen. Ook de werkroosters kunnen straks eventueel via Speakap worden gecommuniceerd.

Meer weten over de Speakap oplossing voor Kinepolis? Bekijk de video.

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search